Letiště Teplice
Na co si dát při příletu do Teplic pozor.
Letiště Teplice je situováno jako plošina na vyvýšeném terénu jižně od města Teplice s převýšením cca 80 m nad městem. Terén jižně od letiště se povlovněji svažuje k městu Bílina. Východně letiště se terén zvedá asi o dalších 25 m k teplickému vodojemu a ze západní strany letištní areál přiléhá k hraně asi 20m hlubokému povrchovému lomu.
Díky členitějšímu terénu je proto potřeba věnovat pozornost závětrným rotorům, které vznikají většinou při větrech o rychlosti větší než 5 m/s.
Standardně je využívána dráha 18-36. Okruhy západní.
Při startu z dráhy 36 je potřeba počítat se startem směrem nad město. Po odpoutání je třeba dodržet osu startu a nepřelétávat přes vilovou zástavbu severně letiště. Při stoupání je doporučeno vybočit 20°východně a nelétat nad město. Je to lepší i pro řešení krizové situace, kdy je doporučeno v případě vysazení motoru netočit v malé výšce zpět na dráhu, ale je možno pokračovat na pole východně pod vyvýšeninou vedle města, nebo provést přistání na výsek souběžný s dráhou 36. Pokud je výšky dost je možno řešit nouzi přistáním na dráhu 11. Při silnějším severním větru je potřeba počítat s turbulencí nad koncem dráhy 36 a nad svahem k městu. Pokud vane východní vítr přes vodojem je situace obdobná. Přistání na dráhu 36 je bez problémů, jen je potřeba počítat při bočních větrech s mechanickou turbulencí.
Dráha 18 je vhodná pro start letadel s menším výkonem. Startuje se nad obec Straky, ale je zde dost míst kam je možno řešit nouzové situace. Osa startu vede po odlepení mezi lesem vlevo a pahorky Boulí vpravo. Při startech při silnějším větru anebo větru z boku je potřeby počítat s lehkou mechanickou turbulencí do výšky cca 20-30m nad terénem.
Přistání na dráhu 18 je potřeba provádět tak, aby byl pilot schopen na dráhu v případě problému doklouzat. Base leg se provádí v dostatečné výšce nad zalesněným svahem mezi městem a letištěm a 4. zatáčku točit tak, aby nedocházelo k přelétávání vilové zástavby u letiště. POZOR - na finále 18 cca 100 m před prahem dráhy a asi 10 m vlevo od osy sestupu jsou tři břízy asi 10 m vysoké. Rozpočet se doporučuje provádět za 1/3 dráhy z důvodu klesajícího profilu dráhy.
Při létání na drahách 18 - 36 je potřeba počítat s klesáním profilu dráhy od obou prahů směrem do středu dráhy.
Dráhy 11-29 se používají v případech silných východních nebo západních větrů, okruhy se létají jižní. Dráha 11 se většinou používá pouze pro přistání. Start je možný pouze pro letadla s větším úhlem stoupání. Startuje se proti svahu a lesu a po startu je nutno provést vybočení doprava z důvodu vyhnutí se lesu a kopci.
Dráha 29 se využívá zejména pro starty při západních větrech. Starty jsou bez problémů, ploch pro nouze je dostatek, pouze je potřeba počítat s přelétnutím povrchového lomu.
Přistání na dráhu 29 se využívá pouze při silných západních větrech a vyžaduje jisté pilotní zkušenosti. Base leg se provádí před hranou lesa a 4. zatáčka se dotáčí cca 250 m před prahem dráhy ve výšce asi 30 m, takže pozor na čistotu pilotáže. Finále je zakončeno přeletem silnice, kde je nutno dávat pozor na stromy cca 20 m od osy sestupu před prahem dráhy, rozpočet provádět do 1/3 dráhy. Přistání se sestupem přímo přes les se silně nedoporučuje.
Pojíždění se provádí pouze po drahách a TWY k hangárům, mimo tyto plochy je terén neupravený a hrozí boření nebo vjetí do výmolů.
Vzhledem k blízkým Krušným horám je potřeba počítat při silnějším severním proudění s turbulencemi i ve větších výškách a s rotorovým prouděním a střihy větrů.
Nicméně při standardním pěkném počasí není létání v Teplicích nic složitého a členitý terén je na kochání pěkný.
Zanedlouho se přiřítí jaro, tak chceme informovat piloty, kteří by chtěli navštívit naše letiště co mají za možnosti.
S příchodem jara budou, věříme, zprovozněny po zimě obě dráhy v plném rozsahu a tak budou mít piloti možnost využít primárně dráhu 18 - 36 délky 480 m, a dráhu 11 - 29 délky 400 m.
Na letišti funguje 24h dozorová služba, která je schopna na požádání zajistit dodání pohonných hmot pro ul letouny (Ba 95,98). Maziva jsou možná pouze omezeně z běžné distribuční sítě (b. pumpy).
Hangárování letadel omezeně podle situace a místa, jinak kotvení letadel venku.
V případě nutnosti drobných oprav je možno využít letištní dílnu.
Po příletu je možné pro odpočinek využít letištní klubovnu vybavenou PC s internetem, meteostanicí, TV. Dále je možno využít WC a sprchu. Letiště disponuje altánkem s grilem, bazénkem a odpočinkovou terasou.
V letištním baru je možno se občerstvit studeným i teplým nápojem podle aktuální vybavenosti baru a kuchyňky. pokud si někdo vozí oběd sebou, je možno využít mikrovlnku.
Co se stravování týká je možno využít zmíněné možnosti a dále komerční restaurační zařízení. Nejbližší restaurace v pěkném stylu s výhledem na Krušné hory a s připojenou kavárnou a cukrárnou je asi 10 minut chůze od letiště. Klasické potraviny jsou asi 5 minut pěšky.
Doprava z letiště do města Teplice je možná vlastními silami. Do lázeňského centra volnou chůzí cca 20 minut, nebo je možno dohodnout se s někým z osazenstva letiště nebo dozorovou službou na odvozu na konkrétní místo.
Cca 10 minut pěšky od letiště je trolejbusová zastávka odkud je možno jet do města a navázat na další spoje. Další možností je využití místní taxislužby.
Co se zajímavostí okolo letiště týká, je pěšky dosažitelná místní unikátní vodárna nad letištěm, odkud je pěkný výhled do okolí. Tato vodárna také slouží při příletu jako vhodný orientační bod, protože letiště je asi 1 km západně od ní. Dále je možno navštívit již zmíněnou teplickou lázeňskou zónu, kde se pořádají různé akce. Dále je možno navštívit teplickou botanickou zahradu nebo zámeček Doubravka na pahorku na okraji města. Pro náročnější turisty doporučuji dojet MHD do blízkého městečka Krupky, kde lze vyjet nejdelší sedačkovou lanovkou na vrchol Komáří Vížku, odkud lze jít pěšky zpět do Krupky okolo skanzenu cínové štoly Svatého Martina.
Nebo je možno vyjet na Cínovec a projít okruh pěší trasy okolo skalních útvarů v pohraničí s Německem.
Pokud někdo chce provést letecký výlet a využít jako základnu naše letiště, doporučuji vystoupat přes obec Klíny nad hřeben Krušných hor nad přehradu Fláje a pak pokračovat východním směrem nad horami přes Komáří Vížku dál na Tiské stěny (skalní město) a stolovou horu Děčínský Sněžník, poté pokračovat přes Děčín na Pravčickou bránu a poté letět jižním kurzem nad údolí Labe a pokračovat k vysílači Buková hora, odkud se přes Ústí nad Labem přes zatopený důl - vodní nádrž Milada, vrátíte zpět do Teplic.
Kdo je jazykově vybaven, může při letu nad horami pokračovat do Německa a letět se podívat například na Königstein, což je velká stará pevnost na skále vzdálená asi 15 minut letu za hranicemi východně od města Pirna. Pouze pozor na tzv. ptačí oblasti bez let. provozu, které sousedí z německé strany s českou hranicí a jsou vyznačeny v leteckých mapách Německa. Výškový rozsah mají GND-2000AGL ale dá se jim bez problémů vyhnout.
Po náročném dni je možno po dohodě využít v letních měsících letištní bazének a v případě volné kapacity je možné po dohodě přespání cca 6-8 osob. Jinak možno přespání ve vlastních stanech.
Začátkem měsíce září (zpravidla 1. zářijovou sobotu) se u nás pořádá každoroční neformální setkání pilotů a ul letadel. Po určení termínu bude informace vyvěšena.
Přistávací poplatky jako takové se u nás nevybírají v případě nekomerčního provozu. V případě komerčního provozu nebo širšího využití uvedeného zázemí letiště je nutno počítat s drobným příspěvek na provoz letiště, aby bylo možno zázemí pro piloty udržovat na dostatečné úrovni.
Rádi přivítáme na našem letišti Vás i vaše krásné stroje.
(použito z příspěvku Petra Knejfla ze stránky Letiště Teplice na Facebooku)
Příspěvky
Teplické letiště, mapka, plánek, fotografie
1. 2. 2007
Informace o letišti LAA v Teplicích podle databáze letišť